Loading

Blog 31: Hoogsensitieve kinderen en gevoeligheid voor prikkels: Deel 3 sociale prikkels.

Een kenmerk van hoogsensitiviteit is de gevoeligheid voor prikkels. Je kind is waarschijnlijk niet voor alle prikkels even gevoelig, maar meestal zijn hoogsensitieve kinderen voor meerdere prikkels gevoelig. De komende 4 weken ga ik je vertellen wat de vormen van prikkels zijn die je kind binnen krijgt en waar hij moeite mee heeft. Ook geef ik je tips om hier mee om te gaan.

Je kunt onderscheid maken tussen 4 verschillende vormen van prikkels:

  1. Fysieke prikkels
  2. Emotionele prikkels
  3. Sociale prikkels
  4. Nieuwe situaties

Deze week de uitleg over sociale prikkels.

Wat zijn sociale prikkels? Waar heeft een hoogsensitief kind last van?

  • Wennen bij bezoek (66%)
  • In de belangstelling staan (60%)
  • Grote groepen mensen(58%)
  • Andere mensen kijken naar wat jij doet (52%)
  • Door onecht gedrag van de ander heen kunnen kijken ( 47%)
  • Oneerlijke verdeling van de aandacht in een groep (35%)
  • Genieten van de aandacht, maar het overprikkeld (30%)

 

Achter elke prikkel heb ik geschreven hoeveel procent van de hoogsensitieve kinderen last heeft van deze prikkel (bron: Esther Bergsma, Hoogsensitieve kinderen).

Hoe merk je nu dat je kind gevoelig is voor deze prikkels?

Je kind vindt het lastig om ergens op bezoek te gaan of bezoek te krijgen. Het duurt dan lang voor je kind jou los kan laten en kan gaan spelen. Zelf als het gaat om bekende mensen zoals opa en oma. Naarmate kinderen ouder worden gaat dit steeds beter als het gaat om bekende mensen en een bekende omgeving. Ze zullen eerder van je loskomen als je regelmatig bij opa en oma op bezoek bent. In nieuwe situaties blijft dit echter spannend. Als je je kind geleerd hebt vragen te stellen over dingen die ze spannend vinden, zul je merken dat er ineens weer veel vragen komen zoals: Kan ik daar wel spelen? Hebben ze wel een bal? Gaan we daar ook eten? Hoe lang blijven we daar? Dit alles om duidelijk te hebben wat er te wachten staat.
Tijdens het bezoek durven de meeste kinderen in het begin geen antwoord te geven op vragen van de gastheer of gastvrouw, ook al hebben ze deze al veel vaker gezien. Wat wil je drinken? Is ineens een vraag waar ze echt geen antwoord op weten. Vooral ook omdat hoogsensitieve kinderen hier heel diep over nadenken. Dit gebeurt omdat er steeds verschillende hersengebieden actief zijn.
De vraag – Wat wil je drinken?- kan voor een hoogsensitief kind vragen oproepen zoals: Maar wat voor drinken hebben ze dan? Wat zou ik van mama mogen, prik of ranja? Is er wel drinken wat ik lekker vind? Ik voelde me de vorige keer misselijk van sinaasappel ranja. Straks hebben ze alleen maar sinaasappel ranja en dan heb ik al gezegd dat ik ranja wil en dan wil ik het toch niet. Het ziet er hier heel netjes uit, wat als ik straks knoei met mijn drinken, worden ze dan boos?

In de belangstelling staan is voor hoogsensitieve kinderen ook echt een dingetje. Ze willen het liefst niet gezien worden. Dit geldt overigens niet voor alle hoogsensitieve kinderen. 30% Van de hoogsensitieve kinderen staat graag in de belangstelling, maar is er erg snel door overprikkeld.
Dit merk je door dat je kind heel moe, boos of huilerig is na een dag vol in de aandacht. Bijv. na een optreden op school.

Naast dat een groep mensen overweldigend kan zijn voor een hoogsensitief kind, heeft ook de sociale interactie hier veel mee te maken. Als aandacht oneerlijk wordt verdeeld door de leerkracht over de kinderen of 1 kind in de groep vraagt veel negatieve aandacht (en krijgt deze ook), heeft een hoogsensitief kind hier veel last van. Soms voelen ze zichzelf niet gezien door de leerkracht. Maar meestal vinden ze het ook voor de andere kinderen in de klas heel oneerlijk. Bijv. een leerkracht laat de klas nablijven, omdat een aantal kinderen in de klas heel druk en vervelend gedrag liet zien. Een hoogsensitief kind vindt dit heel oneerlijk voor de rest van de kinderen die nu ook moeten blijven, maar er niks mee te maken hebben.

Ook heeft een hoogsensitief kind het meteen door als iemand zich anders gedraagt dan dat iemand echt is. Onecht gedrag. Ook als iemand zich anders gedraagt dan dat iemand zich voelt, is voor een hoogsensitief kind heel vreemd en onecht. Soms zie je zelfs dat kinderen weg lopen van zo’n persoon, omdat ze niet weten wat ze er mee moeten.

Hoe kun je je kind helpen in sociale situaties?
Bespreek met je kind wat er te gebeuren staat. Leer je kind ook vragen te stellen over de situatie. Ze zullen echt nog lang niet alles vragen, maar het helpt zeker om de top van de ijsberg aan vragen te hebben gehad. Je kunt je kind zo helpen met iets meer zekerheid de situatie in te gaan.
Geef je kind de ruimte om even te wennen, geef daar ook geen woorden aan. Het is nu eenmaal zo. Dwing je kind niet om te gaan spelen of bij iemand anders op schoot te gaan zitten tijdens een bezoekje als het dat nog niet wil. Pak eventueel wat speelgoed en leg het dicht bij je in de buurt of ga naast degene zitten die graag contact wil met je kind, zodat je samen kunt praten met die persoon.

Leg je kind uit dat het heel normaal is dat hij dit allemaal voelt in sociale situaties. Dit is namelijk ook een heel groot talent van je kind. Hij weet in een groep vaak precies wie welke rol heeft en wat er veranderd kan worden om de sfeer een stuk beter te maken. Iets om naar te luisteren dus, als ouder en als leerkracht.

Heb je vragen over hoe je om kunt gaan met je hoogsensitieve kind of wil je graag dat je hoogsensitieve kind leert om met haar/ zijn hoogsensitiviteit om te gaan? Neem dan contact met me op via info@coachinghaaren.nl of 06-28575071

Leave Comment