Loading

Blog 42: Goede voornemens, hoe hou je ze wel vol?

(Uitleg aan de hand van een rustig ochtend ritueel).

Het nieuwe jaar is helemaal begonnen, we gaan naar ons werk en de kinderen gaan weer naar school. Aan het einde van het jaar maken we de balans op. Wat willen we anders, wat ging goed en wil je zo houden? We zijn vaak erg gefocust op wat er allemaal niet zo goed is gegaan en willen het liefst dat het stopt en daarvoor maken we goede voornemens. Goede voornemens zijn eigenlijk niks anders dan doelen die we ons zelf stellen. Vaak zijn goede voornemens hele grote doelen. Zoals bijv. stoppen met roken, vaker sporten, afvallen, meer tijd (quality time) doorbrengen met je gezin, minder ruzie maken met je partner of kinderen, rust in de  ochtenden dat de kinderen naar school gaan en jij moet werken.

Allemaal hele mooie voornemens, maar om het haalbaar te maken zul je er concrete doelen van moeten maken. Maar ook dan ben je er nog niet. Je grote doel deel je op in hele kleine doelen. Zo klein dat je eigenlijk denk “ja maar dat slaat nergens op, dat kan ik zo ook wel”. Niet dus, anders zou je het niet willen veranderen.

Een nieuwe gewoonte aanleren, en misschien wel beter gezegd een oude afleren, kost minstens 30 dagen. Daarna komt er een bepaalde routine in. Wees je daarvan bewust voor je start. De eerst 30 dagen zijn het zwaarst bij alles wat je wil veranderen.

Laat ik je een voorbeeld geven. Ik kies daarbij voor een voornemen wat past bij mijn vak als kindercoach. Rust in de ochtenden dat de kinderen naar school gaan en jij moet werken.

Wat is je uiteindelijke doel?

  • Is dat meer rust? Of meer hulp?
  • Hoe wil je meer rust?
  • Minder geschreeuw?
  • Meer zelfstandigheid van de kinderen?

Ben jij de enige die de onrust zo ervaart?

  • Vraag eens aan je partner wat hij/zij graag anders ziet?
  • Vraag eens aan je kinderen of zij ook onrust ervaren in de ochtend en hoe dat komt?

Wat heb je nodig voor de rust?

  • Meer tijd? Dan kun je misschien eerder opstaan of ’s avonds al de tafel dekken en kleding klaar leggen.
  • Meer hulp? Vraag je partner en je kinderen hoe ze bij kunnen dragen in de ochtend. Is dat zelf de boterhammen smeren? Is dat de tassen inruimen? De tafel afruimen? Kleren klaar leggen? Zelf aan kleden? Welke taken zijn er en wie kan welke taak overnemen?
  • Alleen opstarten voor de rest wakker is? Misschien kun je de wekker een half uurtje eerder zetten, zodat je zelf even goed wakker kunt worden en misschien alvast een kop thee of koffie kunt drinken voor iedereen wakker wordt.

Aan de hand van je bevindingen maak je het grote doel.
Dat zou kunnen zijn: Meer rust in de ochtend door de taken in de ochtend te verdelen.

Hoe pak je dit aan? Plan een familievergadering waarin je bespreekbaar maakt dat je graag de taken in de ochtend wil gaan verdelen. Schrijf samen op wat de taken in de ochtend zijn.
Wie kan er een taak op zich nemen? Neem allemaal 1 taak. De rest van de taken blijven bij de persoon die ze nu doet tot dat deze taakverdeling goed lukt.

Bijvoorbeeld:

Mama dekt de tafel ’s avonds

Papa smeert het brood voor het overblijven en zorgt dat het fruit klaar staat.

Zoon 1 ruimt de tafel af.

Zoon 2 kleedt zelf aan.

Dochter smeert zelf het brood voor het ontbijt.

Na 4 weken ga je weer om tafel zitten en bekijk je samen of alles nog steeds gaat zoals afgesproken. Gaat het goed? Dan ga je kijken of er nog meer taken zijn die je kunt verdelen. Gaat het nog niet helemaal zoals je zou willen met de reeds verdeelde taken? Overleg dan tussendoor of de taak die de ander van je heeft overgenomen wel een geschikte taak is voor deze persoon of dat deze persoon nog even moet oefenen met de taak door de taak wat kleiner te maken. Is het afruimen van de tafel bijvoorbeeld lastig, laat dan alleen de borden opruimen, als dat een week goed gaat borden en bestek etc. Of lukt het ’s avonds tafel dekken moeilijk? Begin dan eens met 1 dag, bijv. maandag.

Je zult zien dat als je je voornemens zo aan pakt, je steeds kleine successen hebt die je weer motiveren om verder te gaan. Dit werkt ook heel goed voor je kinderen. Je leert ze hierdoor een heleboel. Je geeft ze autonomie ( zelfstandigheid), succes ervaringen bij het leren van iets nieuws, dat je iets wat niet zo fijn gaat, kunt veranderen en dat jullie samen sterk zijn. Een mooier cadeau kun je je kinderen en jezelf toch niet geven voor 2020.

Heel veel succes met je voornemens en ik hoop dat mijn manier bijdraagt aan het volhouden van deze voornemens.

Heb je nog vragen of zou je het fijn vinden als ik eens een keertje met je mee kijk, dan mag je me altijd bellen/appen of mailen. Dit kan op 06-28575071 of dapperkindercoaching@gmail.com

 

 

Leave Comment