Loading

Blogs

Blog 43 Mijn kind en toetsen.

 

De citotoetsen zijn weer begonnen. Op veel scholen worden de kinderen 2 keer per jaar getoetst om te kijken hoe hij/zij ervoor staat. Dit zijn toetsen die naast de gewone toetsen worden afgenomen.
Voor veel kinderen is dit een spannende periode. Ondanks dat het alleen maar aangeeft waar je kind op dit moment is en waar het nog op moet oefenen, wordt er toch vaak veel druk gelegd op deze toetsen. Onbewust door onszelf als ouders, leerkrachten en door het kind zelf.

Als ouders willen we graag dat ons kind het goed doet op school. Vaak wordt ‘het goed doen op school’ afgemeten met de resultaten die je kind levert. Haalt je kind hoge cijfers, dan gaat het goed. Haalt hij lage cijfers, dan gaat het dus niet goed en moet je kind beter zijn best doen.

Voor leerkrachten is het ook belangrijk dat een groot deel van de groep een mooie prestatie levert. De cijfers van de cito, en vooral ook de vorderingen, worden door de inspectie bekeken en als school zijnde word je daar tijdens een inspectie bezoek op beoordeeld.

Als laatste is er ook nog het kind zelf dat het graag goed doet. Je kind wil zelf ook graag een hoog cijfer halen. Je kind werkt hard en wil ook laten zien dat het goed is in het leren van bepaalde vakken of zelfs in alle vakken. Soms kan je kind de druk van anderen en van zichzelf zo hoog voelen, dat het gedachten krijgt die zorgen dat het goed maken van een toets een heel stuk lastiger wordt. Je kind kan zelfs faalangstig worden.

Hoe merk je dat je kind het eng vindt om toetsen te maken? Als je kind aangeeft steeds lichamelijke klachten te hebben voor een toets (zoals hoofdpijn en buikpijn). Als je kind de toets ineens veel slechter maakt. Als je kind sneller boos is in de periode dat er toetsen zijn op school. Als je kind aangeeft dat het de toetsen niet kan maken en het gewoon niet lukt. Als je kind heel zenuwachtig is voor een toets. Dit zijn allemaal signalen die aan kunnen geven dat je kind veel moeite heeft met toetsen.

Wat kun je er aan doen?
1. Je kunt met je kind praten over wat je opvalt in het gedrag. Vraag bijv.: Ik merk dat je iedere keer als er een toets is, je ziek voelt. Of niet naar school wilt. Klopt dat? Heeft het één met het ander te maken? Vind je het heel spannend om een toets te maken?
2. Laat je kind maar praten. Probeer geen oplossingen aan te dragen of adviezen te geven. Hoe handig en goed bedoeld ze ook zijn.
3. Vraag je kind naar de gedachten die horen bij een toets. Bijv. ‘ik kan het niet’, ‘het lukt me nooit’, ‘ik ben heel dom’. Zijn dit gedachten die je helpen om te toets te maken? Nee! Wat zijn gedachten die er voor kunnen zorgen dat het wat beter zou gaan? Ik probeer het, ik begin en kijk wat me wel lukt (wat me niet lukt sla ik even over en bekijk ik later nog een keer), ik mag dit lastig vinden. Als ik iets moeilijk vind, dan betekent dat niet dat ik dom ben.
4. Oefen met je kind een ontspanningsoefening die je kunt doen om je lijf wat rustiger te maken voor je een toets gaat maken. Bijv. 4 tellen inademen door je neus, 7 tellen adem vast houden en  8 tellen uitademen door je mond

Blijft je kind ondanks al je hulp toch faalangstig? Neem dan eens contact met me op. Samen kunnen we kijken hoe we de faalangst aan kunnen pakken. Dit doen we door een concreet stappenplan te maken met de oplossingen van je kind. We gaan hier mee oefenen tot we merken dat een toets weer een normaal stress puntje is, maar niet meer allesoverheersend. Bel of app me op 06-28575071 of mail me via dapperkindercoaching@gmail.com

Read more

Blog 42: Goede voornemens, hoe hou je ze wel vol?

(Uitleg aan de hand van een rustig ochtend ritueel).

Het nieuwe jaar is helemaal begonnen, we gaan naar ons werk en de kinderen gaan weer naar school. Aan het einde van het jaar maken we de balans op. Wat willen we anders, wat ging goed en wil je zo houden? We zijn vaak erg gefocust op wat er allemaal niet zo goed is gegaan en willen het liefst dat het stopt en daarvoor maken we goede voornemens. Goede voornemens zijn eigenlijk niks anders dan doelen die we ons zelf stellen. Vaak zijn goede voornemens hele grote doelen. Zoals bijv. stoppen met roken, vaker sporten, afvallen, meer tijd (quality time) doorbrengen met je gezin, minder ruzie maken met je partner of kinderen, rust in de  ochtenden dat de kinderen naar school gaan en jij moet werken.

Allemaal hele mooie voornemens, maar om het haalbaar te maken zul je er concrete doelen van moeten maken. Maar ook dan ben je er nog niet. Je grote doel deel je op in hele kleine doelen. Zo klein dat je eigenlijk denk “ja maar dat slaat nergens op, dat kan ik zo ook wel”. Niet dus, anders zou je het niet willen veranderen.

Een nieuwe gewoonte aanleren, en misschien wel beter gezegd een oude afleren, kost minstens 30 dagen. Daarna komt er een bepaalde routine in. Wees je daarvan bewust voor je start. De eerst 30 dagen zijn het zwaarst bij alles wat je wil veranderen.

Laat ik je een voorbeeld geven. Ik kies daarbij voor een voornemen wat past bij mijn vak als kindercoach. Rust in de ochtenden dat de kinderen naar school gaan en jij moet werken.

Wat is je uiteindelijke doel?

  • Is dat meer rust? Of meer hulp?
  • Hoe wil je meer rust?
  • Minder geschreeuw?
  • Meer zelfstandigheid van de kinderen?

Ben jij de enige die de onrust zo ervaart?

  • Vraag eens aan je partner wat hij/zij graag anders ziet?
  • Vraag eens aan je kinderen of zij ook onrust ervaren in de ochtend en hoe dat komt?

Wat heb je nodig voor de rust?

  • Meer tijd? Dan kun je misschien eerder opstaan of ’s avonds al de tafel dekken en kleding klaar leggen.
  • Meer hulp? Vraag je partner en je kinderen hoe ze bij kunnen dragen in de ochtend. Is dat zelf de boterhammen smeren? Is dat de tassen inruimen? De tafel afruimen? Kleren klaar leggen? Zelf aan kleden? Welke taken zijn er en wie kan welke taak overnemen?
  • Alleen opstarten voor de rest wakker is? Misschien kun je de wekker een half uurtje eerder zetten, zodat je zelf even goed wakker kunt worden en misschien alvast een kop thee of koffie kunt drinken voor iedereen wakker wordt.

Aan de hand van je bevindingen maak je het grote doel.
Dat zou kunnen zijn: Meer rust in de ochtend door de taken in de ochtend te verdelen.

Hoe pak je dit aan? Plan een familievergadering waarin je bespreekbaar maakt dat je graag de taken in de ochtend wil gaan verdelen. Schrijf samen op wat de taken in de ochtend zijn.
Wie kan er een taak op zich nemen? Neem allemaal 1 taak. De rest van de taken blijven bij de persoon die ze nu doet tot dat deze taakverdeling goed lukt.

Bijvoorbeeld:

Mama dekt de tafel ’s avonds

Papa smeert het brood voor het overblijven en zorgt dat het fruit klaar staat.

Zoon 1 ruimt de tafel af.

Zoon 2 kleedt zelf aan.

Dochter smeert zelf het brood voor het ontbijt.

Na 4 weken ga je weer om tafel zitten en bekijk je samen of alles nog steeds gaat zoals afgesproken. Gaat het goed? Dan ga je kijken of er nog meer taken zijn die je kunt verdelen. Gaat het nog niet helemaal zoals je zou willen met de reeds verdeelde taken? Overleg dan tussendoor of de taak die de ander van je heeft overgenomen wel een geschikte taak is voor deze persoon of dat deze persoon nog even moet oefenen met de taak door de taak wat kleiner te maken. Is het afruimen van de tafel bijvoorbeeld lastig, laat dan alleen de borden opruimen, als dat een week goed gaat borden en bestek etc. Of lukt het ’s avonds tafel dekken moeilijk? Begin dan eens met 1 dag, bijv. maandag.

Je zult zien dat als je je voornemens zo aan pakt, je steeds kleine successen hebt die je weer motiveren om verder te gaan. Dit werkt ook heel goed voor je kinderen. Je leert ze hierdoor een heleboel. Je geeft ze autonomie ( zelfstandigheid), succes ervaringen bij het leren van iets nieuws, dat je iets wat niet zo fijn gaat, kunt veranderen en dat jullie samen sterk zijn. Een mooier cadeau kun je je kinderen en jezelf toch niet geven voor 2020.

Heel veel succes met je voornemens en ik hoop dat mijn manier bijdraagt aan het volhouden van deze voornemens.

Heb je nog vragen of zou je het fijn vinden als ik eens een keertje met je mee kijk, dan mag je me altijd bellen/appen of mailen. Dit kan op 06-28575071 of dapperkindercoaching@gmail.com

 

 

Read more

Blog 41: Tips voor een gezellige kerst en oud & nieuw.

De kerstvakantie komt er weer aan. Vaak zitten daar een hoop drukke dagen in. Bezoekje aan familie, vrienden die komen eten, een uitstapje hier en een uitstapje daar.
Hoe maak je nu dat binnen die drukke verplichtingen je toch nog de rust vindt met je kinderen en niet te vergeten de gezelligheid?

Vaak vinden we dat het gezellig moet zijn met kerst. Er moet een liefdevolle en fijne sfeer hangen. Maar misschien heb je wel gemerkt dat hoe meer je dit gaat afdwingen, hoe minder er overblijft van de rust en de gezelligheid.

Tips voor een gezellige kerst.

  1. Versier samen met je kinderen het huis en de kerstboom. Hou het vooral simpel. Niet je hele huis op zijn kop, maar een paar kleine veranderingen die je huis in kerstsfeer brengen.

(kleine tip nog: als je net als ik liever de grote kerstboom alleen versiert, omdat je hem er het liefst uit wil laten zien zoals jij mooi vindt, geef je kinderen dan een eigen kerstboompje om te versieren).

  1. Vraag je kinderen te helpen bij de voorbereidingen voor kerst. Geef ze de verantwoordelijkheid over een gerecht tijdens het kerstdiner. Laat ze dit zelf uitkiezen, de boodschappen er voor doen en daarna ook zelf ( met wat hulp) bereiden (Pinterest heeft heel veel leuke ideeën voor kinderen).
  2. Geef elkaar de ruimte om rust te zoeken in je eigen activiteit. De drukte van de dagen geeft ook wat meer behoefte aan rust. Geef elkaar die ruimte. Zorg dat je minstens 1 uur per feestdag hebt die je kunt besteden aan iets wat jij leuk vindt om te doen. Dit geldt ook voor je kinderen.
  3. Zit niet alleen maar binnen, maar ga lekker naar buiten. Doe eens een kerstbomentocht door het dorp. Kijk bij de mensen wie de mooiste kerstboom heeft en stop bij deze mensen een kaartje in de bus met de tekst: Wij vinden jullie huis het mooist versierd of jullie hebben een hele mooie kerstboom.
  4. Als je echt in contact wilt zijn met elkaar, speel dan eens iets wat je kind graag speelt. Speel die game ( waar je eigenlijk niks aan vindt) eens samen met je kind, speel samen met de lego/poppen of speel een potje voetbal.

Tips voor oud & nieuw:

  1. Maak voor elk uur dat je kinderen op mogen blijven een activiteit of een cadeautje. Bijv. glow in de dark staafjes, een woordzoeker, attributen voor gekke foto’s, pictionary, wie is het? Pak deze in met op elk pakje een tijd waarop ze het open mogen maken.
  2. Laat je kinderen naar bed gaan en nog even slapen voor het 12 uur is. Laat hele kleine kinderen misschien ook wel gewoon slapen. Of doe overdag een dutje samen.
  3. Vuurwerk is voor heel veel kinderen heel spannend. Het vele licht en geluid maakt het overweldigend. Vind je kind het te spannend? Laat het lekker van achter het raam naar buiten kijken.

Ik wens je hele fijne kerstdagen en een heel gezond, gelukkig en verbonden 2020!

Mocht je kind veel moeite hebben met deze feestdagen, neem dan eens contact met me op. We kunnen dan samen kijken hoe we er voor kunnen zorgen dat je kind meer rust krijgt op deze drukke dagen. Mail of app me op dapperkindercoaching@gmail.com of 06-28575071.

 

Read more

Blog 40: Help, mijn kind kan niet slapen!

Je kent het vast wel, na een drukke dag of dagen komt je kind in bed maar moeilijk tot rust. Hij komt steeds zijn bed uit en kan maar niet slapen.
Lastige momenten zijn dat. Zeker als ze herhaaldelijk voorkomen.

Vaak merk je al voordat je kind naar bed gaat of tijdens het in bed leggen dat er onrust is. Dit kan zijn door druk gedrag, slechter luisteren naar opdrachten of doordat je kind snel boos of huilerig is. Als je dat moment herkent, kun je gaan bekijken wat je kind vandaag kan helpen om tot rust te komen.

Als je kind vaak erg onrustig is voor het gaat slapen, kun je gaan kijken naar hoe de dag van je kind ingedeeld is. Heeft het zijn energie kwijt gekund door buiten te spelen? Heeft je kind tot kort voor het slapen nog een game gespeeld? Heeft je kind veel beeldschermtijd gehad vandaag? Hoe gaat je kind om met andere mensen, durft het zijn grenzen aan te geven? Vertelt je kind je wel eens wat hem dwars zit of praat het daar liever niet over? Allemaal punten en signalen die je aan kunt pakken om ’s avonds een rustiger kind naar bed te brengen.

Wat kun je nu doen als je kind om welke reden dan ook vanavond onrustig is? Hier een paar tips:

  1. Maak tijd om in bed of op de bank samen te knuffelen. Knuffelen geeft het oxytocine hormoon af waardoor je rustig wordt.
  2. Lees samen een verhaaltje. Een rustig verhaal over iets dat je kind leuk vindt geeft rust.
  3. Misschien niet het eerst waar je aan denkt om met je kind te doen, maar een geleide meditatie kan erg helpen om uit het hoofd te komen en in je lijf. Iets simpels als het volgen van je ademhaling kan al heel veel rust geven.
  4. Samen de dag doornemen. Praat samen over de dag. Wat was er zo fijn aan vandaag? Was er ook iets niet zo leuk? Het is fijn om af te sluiten met iets wat heel fijn was deze dag.

Als je kind vaker onrustig is in de avond kun je de dag indeling van je kind bekijken. Kijk dan naar:

  1. Heeft je kind genoeg energie kunnen verbranden? Is het buiten geweest vandaag? Bedenk dat op regenachtige dagen de kinderen vaak op school niet buiten hebben gespeeld. Kun je vandaag nog even samen naar buiten? Of is er binnen een beweeg spel dat je kunt doen? De richtlijn staat op minstens 1 uur bewegen per dag.
  2. Hoeveel schermtijd heeft je kind? Weet jij wat de richtlijnen zijn?
    Kinderen van 0 tot 2 jaar: maximaal vijf minuten per dag
    Kinderen van 2 – 4 jaar: maximaal 30 minuten per dag
    Kinderen van 4 – 6 jaar: maximaal 1 uur per dag (liefst 4 x 15 minuten)
    Kinderen van 6 – 8 jaar: maximaal 1 uur per dag (liefst 2 x 30 minuten)
    Kinderen van 8 – 10 jaar: maximaal 1 à 1,5 uur per dag.
    Kinderen van 10 – 12 jaar: maximaal 2 uur per dag.
    Kinderen 12 jaar en ouder: maximaal 3 uur per dag.

Stop minstens een half uur voor het naar bed gaan met de schermtijd. Met games geldt daar zelfs 1 uur voor.

  1. Kan je kind praten over wat hem dwars zit? Vraag overdag regelmatig aan je kind hoe het met hem gaat. Praat samen over wat fijn voelt of verdrietig of boos. Help je kind emoties leren herkennen.
  2. Kan je kind aangeven wat zijn grenzen zijn? Een kind dat de hele dag door zijn eigen gevoel opzij zet om het voor de ander goed te doen, zal aan het einde van de dag uitgeput zijn. Oefen met je kind hoe je aan kunt geven dat je iets niet wil. Dit kan bijv. door een rollenspel te spelen.

Vind je het lastig om een balans te krijgen in het bed ritueel van je kind? Heeft je kind moeite om zijn grenzen aan te geven of om te vertellen wat hem dwars zit? Ik help je graag.
voor vragen kun je met bellen/ appen of mailen. 06-28575071 of info@coachinghaaren.nl

 

Read more