Loading

Blogs

Blog 36 Het sinterklaas feest is niet alleen maar leuk voor een hoogsensitief kind. … tips hoe je het feest een stuk minder spannend maakt.

 

Deze week is het sinterklaasjournaal alweer begonnen. De heerlijke tijd van vroeg donker, gordijnen dicht en kaarsjes aan.
Het liefst zet ik het hele huis op zijn kop. Andere kussenhoezen, andere kleedjes op de bank, ramen versieren, slingers, stickers enz. Alles er op en er aan in de stijl van de sint.

In de afgelopen jaren ben ik er echter wel achter gekomen dat dat echt te veel is. In zo’n drukke tijd waar de spanning vaak hoog oploopt doordat de zwarte pieten overal kunnen zijn, de winkels volhangen met sint en piet en het op school nergens anders meer over gaat, heb ik gemerkt dat het voor thuis belangrijk is om de rust er in te houden.

Wat bij ons erg helpt, is samen het huis versieren. Dan komt je kind niet uit school ineens in een heel ander huis terug. We maken er dan echt een momentje van. Alle herfstspullen ruimen we op en de sint spullen hangen we samen op. In alle rust met een kopje thee.

Daarnaast heb je ook nog alle prachtige sinterklaas liedjes. Ik vind ze allemaal even leuk en vind het ook heel gezellig om ze op te zetten. Toch ben ik daar voorzichtig mee. Sowieso staat bij ons de radio of tv zelden aan. Dit komt ook, omdat ik er zelf last van heb als ik de hele tijd geluid om me heen heb en meerdere geluiden door elkaar geven onrust. Muziek zet ik aan als ik er naar kan luisteren of op kan dansen met de kinderen. Het heeft een functie dat het aan staat. Zo doe ik dat ook met de liedjes van de sint. Dit geeft rust.

Het aftellen naar belangrijke gebeurtenissen is bij ons altijd al aan de hand. Een aftelkalender voor wanneer je jarig bent, wanneer we op vakantie gaan of wanneer de sint komt. Tijdens het sinterklaasfeest zijn er meerdere momenten die spannend zijn voor je kind. Om meer rust en duidelijkheid te geven is het fijn om een kalender te maken waar op staat wanneer er belangrijke gebeurtenissen zijn. Bij ons staat op de kalender wanneer de sint aankomt in Nederland en in het dorp, wanneer de schoen gezet mag worden, wanneer sint op school komt, wanneer sint bij opa, opa en oma en oma komt, eventueel wanneer sint op het werk van papa of mama komt, wanneer sint thuis gevierd wordt.

Het zetten van de schoen kan ook vaak heel spannend zijn. Laat je kind weten wanneer het zijn schoen mag zetten. Mijn advies zou zijn om dit niet meer dan 3 keer per week te doen. Laat het een klein moment zijn. Zing samen een liedje, voor je kind naar bed gaat en haal samen de schoen in de ochtend uit. Zet niet heel je huis op z’n kop, dit kan je kind angstig maken. Leg ook uit dat sint en piet alleen beneden komen en nooit op de slaapkamer van je kind. Laat dit een veilige plek zijn.

Op de dagen dat het feest gevierd wordt, is de spanning vaak hoog bij je kind. Zorg dat hij lekker even naar buiten kan op die dag en dat niet alles alleen maar om het feest gaat die dag. Laat je kind verder een beetje zijn gang gaan. Je kind zal meer van je vragen op zo’n dag. Meer aandacht en meer geduld. Rust en duidelijkheid zijn op deze dagen de sleutel om de dag goed door te komen. Zeker bij je ouders en vrienden mag je vragen of ze aanpassingen doen om het voor jouw kind rustiger te maken. Want eerlijk gezegd denk ik dat alle kinderen daar baat bij hebben en niet alleen jouw kind.

Alle sint tips op een rijtje:

  • Versier samen het huis. Niet te veel en ook niet dwars door de kamer. Hou het bij bepaalde plekken.
  • Speel liedjes af op momenten dat je er mee bezig bent. Niet de hele dag door. Dit verhoogt de spanning.
  • Maak een kalender waar op staat wanneer belangrijke gebeurtenissen rondom sinterklaas
  • Pas het feest zo aan dat er rust en duidelijkheid is. Dit zal zeker niet altijd gaan. Probeer dan met je kind af en toe zelf de rust op te zoeken door de ruimte even te verlaten of naar buiten te gaan.

Ik hoop dat de tips er voor zorgen dat dit jaar het sinterklaas feest weer een prachtig feest mag zijn met wat minder spanning, zodat jouw kind hier helemaal van kan genieten!

Als je nog vragen hebt over dit onderwerp, bel/app of mail me dan gerust. Je kunt me bereiken op 06-28575071 of info@coachinghaaren.nl.

Read more

Blog 35: Hoogsensitieve kinderen hebben vaak niet door welke verantwoordelijkheden bij hen horen en welke bij de ander.

Hoogsensitieve kinderen voelen heel goed aan wat een ander voelt. Dit kan er toe leiden dat een kind niet weet wat bij hen hoort en wat bij de ander hoort. Soms voelen zichzelf ook ineens verdrietig of boos, terwijl ze dat van tevoren helemaal niet waren.

Ook kan het zijn dat het kind hierbij het idee heeft dat die boosheid met hen te maken heeft, omdat het daarvoor de boosheid nog niet zo gevoeld of ervaren had. Het kind voelt zich verantwoordelijk voor die boosheid en wil dat graag oplossen. Het HSK vraagt dan ook snel wat het voor je kan doen of zegt sorry, terwijl dat helemaal niet hoeft.

Een HSK weet ook vaak heel goed hoe het de sfeer ten goede kan veranderen. Omdat je HSK precies weet wat het moet doen om de situatie te verbeteren zal het deze dingen ook inzetten. Een HSK voelt zich het beste in een fijne, rustige sfeer. Het lijkt er dan op dat je kind zich aanpast aan de ander, en dat is voor een deel natuurlijk ook zo, maar het is niet alleen maar om de ander een plezier te doen. Het is ook om er voor te zorgen dat het zelf meer rust heeft en weer verder kan met het spel.

Het is belangrijk dat een hoogsensitief kind leert wanneer het de emotie van de ander is en wanneer het bij hem hoort. Dit kan door te vragen aan je kind of het, voor het bij het boze kind was, zelf ook al boos was of niet.

Daarnaast is het belangrijk om je kind uit te leggen, dat hoe goed hij ook weet hoe je een sfeer beter kunt maken, dat het niet altijd zijn taak is om te dit te doen. Zeker niet als in de situatie volwassenen betrokken zijn. Je kind kan zich namelijk ook thuis verantwoordelijk voelen over jouw emotie en willen proberen om jouw emotie te veranderen door je op te vrolijken en daar zijn uiterste best voor te doen. Als je dit opmerkt, is het goed om dit meteen op dat moment met je kind te bespreken. Vertel je kind dat hij niet verantwoordelijk is voor hoe jij je als ouder voelt. Dat jij je boos om iets maakt, wil niet zeggen dat jij boos bent op je kind. Het kan zijn dat jij zijn gedrag niet goedkeurt op dat moment, maar het kan ook zijn dat jij je dag niet hebt en even niet zo goed kan hebben wat er gebeurt en daar geïrriteerd of boos op reageert. Dan heeft het helemaal niks met je kind te maken.

Dat het moeilijk en lastig is en een reden tot overprikkeling dat je kind emoties zo goed aanvoelt en zich daar verantwoordelijk voor voelt, kan soms best een last zijn, voor zowel ouders als kind, echter het is ook een onwijs mooie kwaliteit.

Je kunt namelijk ook heel goed gebruik maken van deze kwaliteit door de sfeer in een kamer heel bewust te veranderen. Je voelt ook heel goed aan wat de ander op dat moment nodig heeft, waardoor je de ander heel goed en direct kunt helpen. Je hebt snel het complete plaatje, waardoor de ander heel veel heeft aan jouw informatie.

Read more

Blog 34: Waarom je je hoogsensitieve kind nu al wil leren omgaan met emoties?

Wist je dat kinderen meer leren van wat je doet dan wat je zegt? Hierdoor is het in het aanleren van omgaan met emoties heel belangrijk om niet alleen te vertellen hoe je omgaat met emoties, maar ook laten zien hoe jij dat doet. Als jij je schaamt om waar je kinderen bij zijn te huilen of te vertellen dat je ergens bang voor bent, denken je kinderen dat als je volwassen bent, deze emoties niet meer bestaan. Terwijl we allemaal heel goed weten dat ze nog steeds bij het leven horen. Bij de emotie boos is dat vaak een stuk makkelijker. Die emotie is ook erg moeilijk te onderdrukken. Sterker nog, vaak wordt, als je kind boos of geïrriteerd is, bij jou dezelfde emotie getriggerd. Je reageert dan boos tegen boos, waardoor de situatie vaak nog veel lastiger wordt.

We zijn geneigd om tegen onze kinderen te zeggen dat ze zich niet aan moeten stellen (zo zeer doet het echt niet, het zal allemaal wel meevallen, zo spannend is het niet etc.). Dit zijn namelijk de woorden die we vroeger zelf geleerd hebben en ook nog steeds tegen ons zelf zeggen als we pijn hebben, iets spannend of eng vinden. Het is dus heel logisch dat je deze dingen zegt. We zeggen dan dat onze emoties niet belangrijk zijn om naar te luisteren. Helaas is dit precies het punt waardoor veel volwassenen uitvallen met een burn-out of zelfs een depressie ontwikkelen. Dit komt omdat we geleerd hebben niet meer naar ons lijf en naar onze emoties te luisteren. We gaan maar door en door.

Daar komt natuurlijk ook nog bij dat deze emoties echt niet fijn voelen. We willen ze niet voelen. Wegstoppen is een fijne manier om ze niet te voelen. Dit kan door ze weg te eten, door juist niet te eten, door extreem veel te sporten, door alcohol, door drugs of door extreem hard te werken. Al deze dingen zorgen ervoor dat je je even heel fijn voelt en dat de nare gedachten voor even weg zijn. Helaas is dit maar voor even en komt daarna het schuldgevoel. En wist je dat schuldgevoel de sterkste emotie is van allemaal? Dit zorgt ervoor dat je het weer wil wegstoppen en zo gaat het steeds weer door. Hierdoor kom je in een cirkel terecht die zichzelf in stand houdt en waar je dus ook heel moeilijk uitkomt.  Dit is wat we niet voor ons zelf willen en  zeker niet voor onze kinderen.

Maar wat dan wel? Ik heb een paar tips voor je hoe je wel met je emoties om kunt gaan en hoe je dit op deze manier ook aan je kinderen kunt leren.

  1. Accepteer dat emoties bij het leven horen. Het leven kent pieken en dalen. Ze kunnen niet zonder elkaar.
  2. Accepteer dat deze emotie nu bij jou hoort, bij dit moment. Dit is geen zwakte, je bent niet minder waard dan een ander, ook jij mag verdrietig of angstig of boos zijn. Wees lief voor jezelf. Ga iets doen waarbij je je fijn voelt. In bad, sporten, filmpje kijken, met kopje thee en boek op de bank.
  3. Onderzoek wat deze emotie je wil vertellen. Als je het erg spannend vindt om de presentatie te geven, waar ligt dat dan aan? Een beetje spanning is goed voor je. Dat maakt zelfs dat je beter presteert. Maar zoveel dat je er liever van wegloopt is een onderzoekje waard. Waar ben je bang voor? Klopt dit? Weet je het zeker? Wat helpt je om met iets meer zekerheid de presentatie in te gaan? Is dat de presentatie thuis een keer oefenen? Is dat je lievelingsonderbroek aantrekken? Wat is dat voor jou?
  4. Huilen staat voor verdriet, maar wist je dat huilen zeker bij hoogsensitieve personen ook zorgt voor ontlading? Zo kun je ook huilen op het moment dat je heel blij bent of juist heel bang of boos bent. Huilen zorgt er dan voor dat de grootste spanning van je hersenen af gaat. Onderzoek waar je huilen vandaan komt. Huilen kan soms enorm opluchten doordat de spanning dan weg is.
  5. Je kind kun je helpen door op dezelfde manier om te gaan met zijn emoties.

Weet dat je pas met je kind er over kan praten als de ergste emotie wat gezakt is.

Dit komt omdat je emotie komt uit je rechterhersenhelft en die is dan in volle werking en allesoverheersend. Je kind is niet redelijk als je nu met hem gaat praten. In je linkerhersenhelft zit je redenatie. Deze kan pas weer effectief gebruikt worden als de emotie weer wat is gezakt. Hier een kort stappenplan.
1. Laat je kind even in zijn emotie. Boos, verdrietig of bang zijn. Net als je automatisch al doet als hij blij is. Troost je kind, geef het de ruimte of neem het even op schoot. Maar net wat er op dat moment nodig is.

  1. Luister daarna naar het verhaal. Waarom is hij zo boos, verdrietig of bang? Alleen luisteren en vragen naar verduidelijking van het verhaal. Geef hier geen eigen mening.
  2. Vraag aan je kind of hij zelf een oplossing weet voor zijn probleem. Wat zou hij anders willen? Laat de oplossing zoeken bij je kind.
  3. Help je kind de oplossing uit te voeren en eventueel aan te passen als dit nodig blijkt te zijn.

 

Zou je eens over willen praten of advies in willen over het omgaan met emoties? Neem dan contact met me op en we maken een afspraak. Je kunt me bereiken op info@coachinghaaren.nl of 06-28575071

 

Read more

Blog 33: Mijn hoogsensitieve kind heeft een hele sterke wil. Hoe ga ik hier mee om?

Van hoogsensitieve kinderen (HSK) wordt vaak gedacht dat het gevoelige kinderen zijn die erg meegaand zijn en daardoor alles maar goed vinden en met alle winden mee waaien. Dit is heel vaak juist niet het geval als ze thuis zijn, maar ook op school hoeft dit helemaal niet het geval te zijn.
Je kind weet thuis vaak heel duidelijk wat het wel of niet wil. En als de zaken even anders gaan dan hij ze wil, kan er flinke onrust ontstaan. Dit kan komen doordat de structuur net lekker duidelijk was en nu doorbroken wordt, waardoor je kind weer opnieuw structuur aan moet brengen. Zoals ik al eerder heb verteld, is de verwerkingssnelheid van iemand met hoogsensitiviteit een stuk lager dan bij andere mensen. De nieuwe situatie moet weer opnieuw in allerlei plaatsen in de hersenen gaan toetsen wat de risico’s zijn, wat voor andere mensen beter is, wat voor hemzelf beter is etc. Dit heeft tijd nodig en geeft een heel verward, onmachtig gevoel. Omdat je kind dit gevoel niet wil, kan je kind heel star zijn en vast willen houden aan het oorspronkelijke plan. Ook kan het ineens tussendoor komen van andere plannen onrust geven, omdat je kind zelf een heel ander plan voor ogen had. Ook dan kun je een heel star en boos kind voor je krijgen.

5 Tips over hoe je omgaat met een kind met een sterke wil.

Continue reading “Blog 33: Mijn hoogsensitieve kind heeft een hele sterke wil. Hoe ga ik hier mee om?”

Read more